25 augustus Calgary

Zondag 25 augustus

Jan heeft beter geslapen dan ik, maar toch zijn we pas om half 7 wakker, ik wat eerder. In de badkamer hebben we ook een tv(tje) en die heb ik maar aangezet tijdens het opmaken enz. Niet dat ik er veel van kan zien zonder bril, maar het was toch wel leuk en The Weather Channel is altijd handig.

Vervolgens zijn we naar beneden gegaan om te ontbijten. Dit is niet bij de hotelprijs inbegrepen helaas. Restaurant Pacini heeft een ingang aan de straatkant en een binnendoor via het hotel. Het ziet er leuk uit. We nemen eieren met spek, ham en een fruitsalade(tje). Er is ook een bread bar en een grote grill in het midden. Je kunt brood naar keuze besmeren met kruidenboter of andere smeersels, of met niks, en dan roosteren op de grill. We vermaken ons prima.

Dan gaan we naar de Walmart en kopen vast wat houdbare dingen en bekijken wat er verder is, zodat we morgen sneller klaar zijn. We gaan ook nog naar een LobLaws. Dit blijkt een luxe winkel te zijn. We zullen er niet veel kopen, maar een paar dingen die we niet bij de Walmart konden of wilden kopen, zullen we morgen daar ook halen. We vinden ook een liquor store en kopen bier, wijn en een paar blikjes Radler, maar my god, wat is dat duur hier 😱 De meneer bij de kassa zei dat dit een van de slechtste zomers in jaren is. Joepie!

Toen zijn we op pad gegaan naar Calgary, maar eerst wilden we langs de Skechers superstore. Onderweg kwamen we langs de Bass Pro Outdoorstore en hebben daar wat rondgelopen. Het is niet alleen een winkel met van alles voor het outdoorleven, maar ook bijna een museum. Overal opgezette beesten en heel leuk aangekleed.

Jan heeft een afritsbroek gekocht. Wat verderop zit de Cross Iron Mills. Een groot winkelcentrum waar het behoorlijk druk was. Het lijkt een echt familie-uitje op zondag. Ik koop 2 paar Skechers en Jan 1 paar. Daarna gaan we naar de food hall en eten bij de Griek een pita giros. Smaakt best goed.

Van daaruit rijden we naar Downtown Calgary. We vinden makkelijk een parkeerplek en voor $ 3,- kunnen we er tot morgenochtend 6 uur blijven staan. Dan zullen we wel uitgekeken zijn. We beginnen in Chinatown, want dat is om de hoek. Het is maar een piepklein Chinatowntje, ruim 100 jaar oud en de 4e grootste in Canada.

We lopen even langs de Bow River en gaan vervolgens op zoek naar Olympic Plaza. Af en toe regent het een beetje.

Bij Olympic Plaza zien we ons eerste wild: een zwarte eekhoorn. Hij is niet heel fotogeniek, maar toch leuk. Ook leuk is het om te zien waar in 1988 Yvonne van Gennip gehuldigd is. Het is een aardig pleintje geworden en het toenmalige plein staat helemaal onder water en heeft nu een fontein. Rustig lopen we via Stephen's Avenue weer naar de auto.

Deze straat is, nadat die jaren geleden behoorlijk in verval was geraakt, helemaal opgeknapt en is een gezellig voetgangersgebied geworden. De oude panden zijn opgeknapt en hebben een nieuwe functie gekregen. Zo zit in The Bank of Scotland nu een pub: Bank & Baron. Na ongeveer 13000 stappen sinds we op pad gegaan zijn, stappen we weer in de auto naar het hotel. Als we parkeren poseert een haas gewillig voor mijn fototoestel.

We ploffen op de bank met een drankje en besluiten nog even in de hot tub on the roof te gaan. De lucht is donker, de wind is fris, maar het water is lekker. Er is 1 ander stel. Als het echt gaat regenen, gaan we eruit. We fatsoeneren ons en gaan eten bij Pacini. We nemen een dure maaltijd, want 1x per vakantie gaan we "echt" uit eten en dat is deze keer dan dus. Het smaakt prima en om half 11 gaan we naar bed. Daar zijn we dan ook wel aan toe.