1 september Victoria

Zondag 1 september

We slapen schandalig uit. Ik word pas om 6 uur voor het eerst wakker. Heerlijk. En om een uur of 8 staan we op. We moeten ons nog registreren bij de receptie. Dat doen we eerst even. Daar horen we ook hoe we met de bus naar Victoria kunnen.
We ontbijten en douchen in de camper. Niet omdat er iets mis is met het sanitair hier, maar gewoon omdat we te lui zijn om erheen te lopen.

We besloten om, na de lange dag van gisteren, Victoria met een kort bezoek te vereren. We gingen rond kwart voor 10 op pad. Bus 14 is +/- 8 minuten lopen en doet er ongeveer een half uur over naar Wharfstreet. Het is Labourday weekend en er heerst een gezellige sfeer. Goed gevuld, maar ook niet te druk. Er is een Classic Boat Festival en we kijken een poosje rond bij de haven. 2 driemasters vertrekken met toeristen, verschillende kleinere, oudere boten varen uit, de watertaxi's varen heen en weer, een grote catamaranferry vaart de haven binnen en de watervliegtuigjes aan de rechterkant worden ingeladen en vertrekken. Helaas zie je ze daar niet opstijgen. Op de kade is een marktje met sieraden en dergelijke. Artisanal zouden ze in Frankrijk zeggen.

We wandelen naar het Parlementsgebouw, wat er echt prachtig uitziet. Ervoor is een groot grasveld waar families zitten, wandelen, gymmen e.d. Ziet er gezellig uit in het zonnetje bij een graad of 20. Queen Victoria heeft een standbeeld aan het begin van het terrein.

We willen doorlopen naar Fisherman's Wharf, maar eigenlijk ook niet. Dan blijkt dat het pad tussendoor tijdelijk is afgesloten en moeten we helemaal omlopen. Daar hebben we geen zin in vandaag. We zouden er een rustig dagje van maken, dus slaan we het over. Jammer, maar helaas.
We hadden gelezen dat je bij Red Fish, Blue Fish zo lekker kunt eten. Het duurt even voordat we het gevonden hebben en sluiten aan in de rij. Dan zien we een markering dat het vanaf daar nog 40 minuten wachttijd is. We staan er al even en om nou een uur in de rij te staan voor een visje, hebben we geen zin in. Op zoek naar een andere tent.

We strijken neer op het terras van The Local. Ziet er heel gezellig uit met veel bloemen. Ze hebben hier ook fish and chips, want daar hadden we onze zinnen op gezet. Wel wat duurder, want ze hebben hier alleen halibut en geen cod, maar we zitten gezellig en het smaakt goed.

Hierna lopen we naar Chinatown. Het blijkt de oudste Chinatown van Canada te zijn. Niet zo groot, maar wel netjes. Fan Tan Alley is een heel smal straatje, echt heel smal, met aan beide kanten winkeltjes.

Fan Tan Alley

Dan vinden we dat we genoeg gelopen hebben en gaan we weer op zoek naar bus 14 , naar de halte die door de receptioniste op de camping op de kaart was aangegeven. Gelukt! alleen hadden we 2 haltes eerder op kunnen stappen, want bij Fan Tan Alley is ook een halte. Je moet het maar weten.
Het is een dag van vestje aan, vestje uit, maar toch wel lekker.
Teruglopend van de bus naar de camping, komen we langs braamstruiken. Er hangen rijpe bramen aan en we plukken er een paar. Nooit geweten dat bramen echt lekker kunnen zijn. Heerlijk!

Op de camping gaan we een poos lezen. De zon breekt door achter op onze plek en met mijn VIP (very important pillow, een opblaaskussentje van Xenos, wat al jaren ongebruikt mee op en neer op vakantie gaat) vind ik een plekje op de picknickbank en ga heerlijk zitten lezen, tot er wolken de boel komen verpesten. Deze camping is zo ontzettend meegevallen. Wij staan in het oude stuk en dat is prima. Het is wel een vrij kleine plek. Toen we aankwamen zagen we als eerste treinrails over de camping lopen, maar die zijn niet meer in gebruik. Het was vanmiddag zelfs doodstil. Heerlijk!
Binnen lees ik verder.
We eten kant en klare spare ribs uit de magnetron, die verrassend lekker zijn, met sla en potatosalad. De verse ananas erbij maakt het af.
Na de afwas rommelen we wat aan met foto's en zo en kijken we nog 1 aflevering van Chicago. Eigenlijk die van gisteren nog een keer, want daar had ik 3/4 van gemist.